قبل از اینکه بخواهیم درمورد ویژگیهای یک مشاوره مدیریت بحث کنیم، باید بدانید اصلا مشاوره مدیریت چیست؟ درواقع، مشاور مدیریت به فردی میگویند که به انواع سازمانها و ارگانها جهت رفع مشکل در حوزه کسب و کار کمک میکند. معمولا تمامی شرکتها از یک مشاوره مدیریت بهرهمند هستند چرا که میتواند مانند فرشته نجات، مدیر شرکت را از مخمصه و مشکلات کار رها سازد.
در این مقاله به سوال ویژگیهای یک مشاوره مدیریت چیست پاسخ داده و ضرورت داشتن مشاوره مدیریت برای کسب و کار را مورد بررسی قرار میدهیم.
۵ مورد از مهم ترین ویژگیهای یک مشاوره مدیریت خوب
اگر صاحب کسب و کار هستید و میخواهید برای شرکت خود یک مشاور کاربلد استخدام کنید، لطفا این بخش را با دقت بیشتری مطالعه فرمایید. به عبارتی دیگر باید بگوییم استخدام مشاوره مدیریت خوب، تا ۷۰ درصد موفقیت کارتان را تضمین میکند.
توجه داشتهباشید فردی که میخواهد مسائل سازمان را درک کند، باید چند ویژگی مهم داشتهباشد که در این مقاله، ما لیستی از این ویژگیهای یک مشاوره مدیریت را برایتان تهیه کردهایم تا به راحتی بتوانید مشاوره خود را انتخاب نمایید.
متخصص باشد
لطفا این موضوع را دست کم نگیرید. بگذارید با شرح یک مثال خواندن این پاراگراف را برایتان راحتتر کنیم:
تصور کنید یک شرکت بزرگ را اداره میکنید و چندین کارمند زیر دست شما مشغول به کار هستند. بنا به دلایلی شرکت دچار چالش میشود و شما هم نمیتوانید از پس این موضوع بر بیایید. بهنظر چهکار باید کرد؟
در این شرایط جای یک فرد متخصص در سازمان شما خالیست. فردی که بتواند موضوع را ابتدا بسنجد، تمام عواقب را در نظر بگیرد و سپس یک ایده عالی را ارائه دهد.
رازدار باشد
قطعا همه ما در زندگی یک فرد رازدار داریم که از همه چیزمان خبر دارد. حال ممکن است این فرد مادر، خواهر، دوست و یا همسر باشد. حتی در برخی از مواقع این افراد میتوانند با نظرات خود راه را برای ما هموار سازند. دومین ویژگی یک مشاور خوب این است که علاوه بر تخصص کافی، رازدار باشد و هیچکدام از اطلاعات سازمان را فاش نکند.
به یاد داشتهباشید که مشاوره مدیریت شما هرچقدر هم که کاربلد و درجه یک باشد اگر رازدار نباشد، هیچ تاثیر مثبتی بر کار شما نخواهد داشت. در نتیجه می توان گفت از ویژگیهای یک مشاوره مدیریت که بسیار مهم بوده، میزان رازداری آن است.
تصمیمگیری سریع
مسلما وقتی با مشکلی مواجه میشوید، وقت زیادی برای حل آن ندارید. زیرا هر ضرر کوچک میتواند کسب و کارتان را از پا دربیاورد. به این فکر کنید شما علاوه بر خودتان، کارمندانی دارید که باید در زمان مشخص حقوقشان پرداخت شود. یا شرکتهای دیگری در این بین وجود دارند که فروششان به شما بستگی دارد. در این صورت باید به سراغ فردی بروید که بتواند در کوتاهترین زمان ممکن، تصمیم نهایی را بگیرد و سریعا برای حل مشکل اقدام نماید.
اشتیاق به کار
همه ما اگر در حوزهای که به آن علاقه نداریم وارد شویم، با شکست مواجه خواهیم شد. بنابراین اگر میخواهید مشاوره مدیریت خوب انتخاب کنید، به سراغ فردی بروید که به کارش علاقه داشتهباشد.
روابط عمومی بالا
میدانیم که دوست ندارید با یک فرد منزوی، گوشهگیر و کم حرف همکاری کنید. برای همین این قسمت را ویژهتر برای شما در نظر گرفتهایم که فکر نمیکنیم در هیچکجا به آن اشاره شدهباشد.
از دیگر ویژگیهای یک مشاوره مدیریت این است که روابط عمومی بالایی داشتهباشد و بتواند با دیگر افراد سریع ارتباط برقرار کند. مطمئن باشید اگر مشاوره مدیریت منتخب شما، روابط عمومی خوبی داشتهباشد، سرعت تصمیمگیری آن هم افزایش مییابد. بنابراین میتوان گفت تمامی این ویژگیها مانند زنجیر بهم متصل هستند.
شغل مشاوره مدیریت چه مزایا و چه معایبی دارد؟
تا به حال به این فکر کردهاید که شغل مشاوره مدیریت چه مزایا و معایبی دارد؟ اگر جوابتان خیر است، توصیه میکنیم موارد زیر را مطالعه کنید.
مزایا شغل مشاوره مدیریت:
- برخورداری از درآمد نسبتا خوب
- انعطاف پذیری بالا
- فرصت کار با سازمان و شرکتهای بزرگ
- امکان سفر به دیگر نقاط جهان
- کمک به رونق کسب و کار دیگران (که در نتیجه منجر به ارتقا رزومه کاری میشود.)
معایب شغل مشاوره مدیریت:
- استرس شغلی زیاد
- وجود رقبا بسیار در حوزه کاری
- برخورد با همه نوع مشتری
وجود مشاوره مدیریت چقدر در کسب و کار ضرورت دارد؟
با این تفاسیر از اهمیت ویژه مشاوره مدیریت کسب و کار مطلع شدهباشید. فرض کنید وارد یک کشوری میشوید که اصلا با زبان آن کشور آشنایی ندارید. بهنظر شما چگونه میتوان با افراد ارتباط برقرار کرد؟ متاسفانه هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه با زبان آنها آشنایی داشتهباشید و یا از فردی که میتواند به زبان آن کشور صحبت کند، کمک بخواهید.
از آنجایی که شما وقت کافی برای یادگیری آن زبان ندارید، بهتر است از گزینه دوم یعنی کمک خواستن از فرد کاربلد استفاده کنید. بخاطر بسپارید اگر شما نتوانید ارتباط برقرار کنید، همه کارهایتان مختل خواهدشد. حالا که این مثال را به خوبی درک کردهاید باید بدانید که حضور مشاور و راهنما چقدر میتواند کمک حالتان باشد.
چگونه به یک مشاوره مدیریت خوب تبدیل شویم؟
اولین کاری که باید انجام دهید، اخذ مدرک لیسانس در زمینه مشاوره است. توقع نداشتهباشید که افراد به یک فرد زیر دیپلم برای اداره کسب و کارشان اعتماد کنند. شما در هرکجا هم که بخواهید در نقش مشاوره مدیریت فعالیت داشتهباشید، باید حداقل مدرک لیسانس را در رشته مدیریت بازرگانی، حسابداری یا مالی و منابع انسانی اخذ نمایید.
در طول تحصیل شما تجارب زیادی را کسب میکنید. این تجارب میتواند شما را در کارتان موفق سازد زیرا از ویژگیهای یک مشاوره مدیریت کسب علم و دانش است.
اگر شما هم بلند پرواز هستید و میخواهید با شرکتهای بزرگتر وارد مذاکره شوید، به فکر اخذ مدرک کارشناسی ارشد باشید. رشتههای تحصیلی که میتوان برای ارشد اقدام نمود عبارتند از:
- حسابداری یا مالی
- رشتههای MBA
- مدیریت کسب و کار آیتی
- رهبری و مدیریت
نکته: تحصیل در رشتههای نامبرده باعث میشود تخصصیتر در حرفه خود گام بردارید. همچنین راهحلهای بهتری به مشتریان خود ارائه دهید.
شنوده خوبی باشید
یکی از مفیدترین راههایی که باعث ایجاد اعتماد بین مشاور و مدیر میشود، این است که بهخوبی بتوانند حرف یکدیگر را درک کنند. از اینرو اگر مشاوره مدیریت بتواند این ویژگی را به خوبی رعایت کند، به راحتی میتواند تمامی مشکلات را تا حد زیادی حل نماید.
از همه مهمتر اینکه فقط به اطلاعاتی که مدیر در اختیار شما میگذارد بسنده نکنید. زیرا بهتر است مدام در تکاپو یافتن تمام چالشهای حاکم بر محیط کار باشید. این کار نشان میدهد که کار برایتان اولویت دارد و چقدر حضور شما ضروری است.
فروتن باشید
هیچچیز به اندازه غرور و تکبر نمیتواند کار را خراب کند. اصلا نیازی نیست وقتی به جایگاهی بهتر میرسید خود را بالاتر از همه بدانید. اگر بدانید این کار چه بلایی برسر آیندهتان خواهد آورد، تا آخر عمر فروتن خواهید بود. این شعار را از ما فراموش نکنید: مشتری همچون ستاره است و مشاوره مدیریت موجب درخشش بیشتر ستاره میگردد. بنابراین از ویژگیهای یک مشاوره مدیریت فروتنی آن است.
اگر نگاهی به تاریخچه افراد موفق جهان بیاندازید متوجه میشوید که هیچ فردی با غرور به جایگاه ماندگار دستنیافته است.
دانش تخصصی خود را به نمایش بگذارید
گاهی اوقات لازم است مدعی باشید. لطفا این مورد را با تکبر اشتباه نگیرید! وقتی فردی شما را به عنوان مشاوره مدیریت استخدام میکند، توقع بهترین عملکرد را دارد پس برای اینکه بتوانید بهترین عملکرد را داشتهباشید، از همان ابتدا نشان دهید که چه تخصصهایی دارید. مطمئن باشید با این کار مدیر کسب و کار به انتخاب خود افتخار خواهد کرد.
چگونه میتوان شرکتهای مشاوره را مورد ارزیابی قرار داد؟
توجه داشتهباشید که انواع مشاوره کسب وکار از نظر سابقه تحصیلی و رزومه کاری جایگاه متفاوتی دارند. بنابراین برای اینکه بتوانید مراکز مشاوره را مورد ارزیابی قرار دهید، باید بعد از بررسی رزومه به هریک از سوالات زیر پاسخ دهید.
- حوزه اصلی فرد متخصص چیست؟
- آیا این مشاور میتواند به همه وعدههای خود عمل کند؟
- آیا رویکرد پروژه با خواستههای شما تطابق دارد؟
- آیا این مرکز تا به حال خدمات انحصاری ارائه دادهاست؟
- آیا داخل این مرکز، همکاری و اتحاد بین افراد وجود دارد؟
آیا شغل مشاوره مدیریت کار آسانی است؟
برای رسیدن به جواب نهایی این سوال ابتدا باید میزان انعطاف خود را در برابر چالشها بسنجید. قاعدتا فردی که در هنگام مواجه با مشکلات استرس میگیرد و دست پاچه میشود، بهتر است به سمت این شغل نرود. فکر میکنیم متوجه موضوع شدهاید، برای اینکه به یک مشاوره خبره تبدیل شوید ابتدا باید اعتماد بنفس و انعطاف داشتهباشید. حال این اعتماد بنفس میتواند از طریق ارتقا دانش و آگاهی بدست آید.
جمع بندی
مشاوره مدیریت به فردی گفته میشود که بتواند در حل مشکلات به کارفرمایان کمک کند. بنابراین این فرد برای اینکه بتواند در حوزه کاری خود موفق شود، باید یکسری ویژگی منحصربهفرد داشتهباشد. در این مقاله سعی کردیم شما را با اصلیترین ویژگیهای مشاور مدیریت آشنا کنیم. خبر خوب اینکه اگر به دنبال مشاور مدیریت هستید، و یا میخواهید مشاوره مدیریت شوید، مشاورین ما در آکادمی خاص باش با کولهباری از تجربه موفق در طی سالیان میتوانند باعث تحول کسبوکارشما شوند. پس همین حالا با شمارههای موجود در سایت تماس بگیرید.