فهرست مطالب

10 مهارت ضروری متخصص بازاریابی دیجیتال موفق

شغل بازاریابی دیجیتال به معنای داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف، جهت مدیریت کمپین‌های بازاریابی پیچیده در کانال‌های متعدد و رهبری بازاریابی است؛ به عبارت دیگر باید به یک متخصص بازاریابی دیجیتال تبدیل شوید.

وقتی سازمان‌ها برای این موقعیت شغلی، استخدام می‌کنند، به دنبال متخصصان بازاریابی دیجیتال هستند که بتوانند کمپین‌های بازاریابی آنلاین را در چندین کانال بازاریابی طراحی، اجرا و مدیریت کنند. از مهم‌ترین مهارت‌های متخصصان بازاریابی دیجیتال، جستجوی ارگانیک، جستجوی پولی، و نمایش تبلیغات، ایمیل و رسانه‌های اجتماعی. بازاریابی محتوا، روابط عمومی دیجیتال و اینفلوئنسر مارکتینگ است. 

اگر از چالش تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال هیجان‌زده هستید، این مقاله می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. با یادگیری این مهارت‌ها علاوه برآنکه می‌توانید در شغل‌های مرتبط با آن مشغول به کار شوید، می‌توانید با دانستن وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ به عنوان مشاور شروع به فعالیت کنید.

با خواندن این مقاله، خواهید آموخت که متخصصان بازاریابی دیجیتال هر روز چه کاری انجام می‌دهند، مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای موفقیت نیاز دارند کدام‌ها هستند و سریع‌ترین راه تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال را خواهید آموخت.

متخصص بازاریابی دیجیتال چه کاری انجام می‌دهد؟

در زیر مجموعه وظایف متخصص دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

ایجاد و اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، باید استراتژی دیجیتال برای سازمان خود توسعه دهید و اجرا کنید. شما مسئول برنامه‌ریزی، ساخت و اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال در چندین کانال و پلتفرم خواهید بود. شما از کمپین‌های جستجوی ارگانیک، تبلیغات پولی، بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها برای افزایش آگاهی در مورد شرکت، برند، محصولات و خدمات خود استفاده خواهید کرد.

کپی‌رایتینگ تبلیغات و تولید محتوا

برخی از متخصصان بازاریابی دیجیتال و یا مشاور بازاریابی با نویسندگان کار می‌کنند اما در بیشتر موارد، از متخصصان بازاریابی دیجیتال انتظار می‌رود که برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی آنلاین خود، کپی رایتینگ تبلیغات و ایجاد محتوا را انجام دهند.

این کار شامل نوشتن پست‌های مهمان برای کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال، ایجاد مقالات و منابع دیگر برای جستجوی ارگانیک است، متخصصان بازاریابی دیجیتال باید مهارت‌های نوشتاری عالی و فرآیند تولید محتوا کارآمد داشته باشند تا موفق شوند.

اجرای دارایی‌های بصری برای کمپین‌های دیجیتال

برخی از متخصصان بازاریابی دیجیتال در کنار طراحان گرافیکی کار می‌کنند تا در کمپین‌های بازاریابی بتوانند از دارایی‌های بصری برای افزایش بهره‌وری استفاده کنند. اما انتظار می‌رود اکثر آنها بتوانند خودشان این کار را انجام دهند.

بهترین متخصصان بازاریابی دیجیتال دانش پیشرفته‌ای از ابزارهای گرافیکی مانند Adobe Illustrator دارند و می‌توانند از آنها برای اجرای تبلیغات ویدئویی، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی اینفوگرافیک استفاده کنند.

مدیریت وب‌سایت‌ها و انتشار محتوا

متخصصان بازاریابی دیجیتال وب‌سایت‌های سازمان خود را مدیریت می‌کنند و محتوا را برای حمایت از کمپین‌های بازاریابی خود منتشر می‌کنند.

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، باید سیستم مدیریت محتوای شرکت خود را بشناسید و بتوانید با اصلاح کدهای HTML یا CSS، بهینه‌سازی‌های فنی وب‌سایت را انجام دهید.

نظارت و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، از شما انتظار می‌رود که عملکرد کمپین‌های بازاریابی خود را زیر نظر داشته باشید و آنها را در طول زمان بهینه کنید. شما باید بتوانید از ابزارهای نرم افزار تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مانند Google Analytics برای درک نحوه ایجاد ترافیک وب و شناسایی بهترین فرصت‌ها برای پیشبرد اهداف تجاری مانند ایجاد آگاهی از برند یا افزایش نرخ تبدیل، استفاده کنید. همچنین از مهارت‌های طراحی بصری در ترکیب با نرم افزار بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) برای بهبود عملکرد صفحات فرود و ایجاد نرخ تبدیل بهتر بهره ببرید.

انتقال نتایج به رهبری

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، احتمالاً به مدیر بازاریابی در سازمان خود باید گزارش ‌دهید. برای نشان دادن نتایج کار خود باید گزارش ها، داشبوردها یا ارائه هایی را تهیه کنید. شما باید نتایج کمپین را تجزیه‌وتحلیل کنید و بازده مثبت سرمایه‌گذاری در کانال‌های دیجیتال را نشان دهید. ممکن است مسئول دستیابی به اهداف KPI خاص، مانند کل تبدیل‌ها، کل سرنخ‌های تولید شده یا تعداد تعاملات باشید.

10 مهارت لازم برای متخصصان بازاریابی دیجیتال در سال 2023

مهارت های متخصص بازاریابی دیجیتال

متخصصان بازاریابی دیجیتال کمپین‌های بازاریابی دیجیتال را در چندین کانال برنامه‌ریزی می‌کنند، محتوای نوشتاری و بصری با ابتکاراتی ایجاد و منتشر می‌کنند، قیف‌های بازاریابی خود را برای بهبود عملکرد بهینه می‌کنند و نتایج خود را به رهبران شرکت منتقل می‌کنند.

ده مهارت ذکر شده در زیر مهمترین شایستگی‌های فنی یک متخصص بازاریابی دیجیتال موفق در سال 2023 را پوشش می‌دهد.

  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) –  متخصصان بازاریابی دیجیتال باید دانش پیشرفته‌ای از SEO و توانایی ایجاد و مدیریت موثر کمپین‌های جستجوی ارگانیک داشته باشند.
  • تبلیغات کلیکی (PPC) –  از متخصصان بازاریابی دیجیتال انتظار می‌رود که کمپین‌های سودآور PPC را در چندین شبکه تبلیغاتی از جمله Google Ads، Microsoft Ads و تبلیغات رسانه‌های اجتماعی پولی ارائه دهند.
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) – متخصصان بازاریابی دیجیتال از CRO برای بهینه‌سازی قیف‌های بازاریابی خود و بهبود نرخ تبدیل صفحه فرود استفاده می‌کنند. CRO یک مهارت ضروری برای بهبود عملکرد کمپین و تضمین سودآوری کلی است.
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها – متخصصان بازاریابی دیجیتال از داده‌ها برای اندازه‌گیری، تجزیه‌وتحلیل و گزارش عملکرد کمپین استفاده می‌کنند. مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل برای توسعه بینش دقیق و تصمیم‌گیری‌های بازاریابی مبتنی بر داده بسیار مهم است.
  • بازاریابی ایمیلی – بازاریابان دیجیتال، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را طراحی می‌کنند، سپس با نوشتن خبرنامه و هدایت ایمیل‌هایی مشتریان بالقوه را تا زمانی که آماده خرید شوند، درگیر نگه می‌دارند، از آنها حمایت می‌کنند.
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی – از متخصصان بازاریابی دیجیتال انتظار می‌رود در افزایش فالوورهای با کیفیت بالا و ایجاد تعامل در چهار کانال اصلی اجتماعی: فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و لینکدین متبحر باشند.
  • بازاریابی محتوا – متخصصان دیجیتال مارکتینگ باید با فرآیند بازاریابی محتوا و نحوه ایجاد محتوایی ماندگار، قابل اشتراک‌گذاری، مفید و ایجاد تعامل واقعی از سوی مخاطبان علاقه‌مند آشنا باشند.
  • روابط عمومی دیجیتال – روابط عمومی دیجیتال حوزه‌ای از بازاریابی است که بر توسعه و افزایش حضور آنلاین از طریق تولید بک لینک با کیفیت بالا، انتشار رپورتاژ، پست مهمان و سایر ابتکاراتی که وضعیت و آگاهی از نام تجاری را ارتقاء می‌دهد، تمرکز دارد. از متخصصان بازاریابی دیجیتال انتظار می‌رود با استفاده از تاکتیک‌ها و روش‌های روابط عمومی دیجیتال، سازمان‌های خود را ارتقا دهند.
  • CMS وب‌سایت – برای انجام مسئولیت‌های مدیریت وب‌سایت و انتشار محتوا، متخصصان بازاریابی دیجیتال باید در سیستم‌های مدیریت محتوای وب‌سایت متخصص باشند؛ به‌ویژه وردپرس، CMS که تقریباً یک سوم وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.
  • HTML و CSS – HTML: این دو زبان‌های تگ گذاری هستند که برای قالب‌بندی محتوایی که در یک صفحه وب نشان داده می‌شود، به کار می‌رود. متخصصان دیجیتال مارکتینگ که HTML و CSS را درک می‌کنند، بسیار ارزشمند هستند؛ آنها می‌توانند تغییراتی در یک وب سایت ایجاد کنند، نمایش محتوا را سفارشی کنند و صفحات فرود را به تنهایی طراحی کنند.

چگونه یک متخصص دیجیتال مارکتینگ شویم؟

راه تبدیل شدن به متخصص دیجیتال مارکتینگ موفق

تبدیل شدن به یک متخصص دیجیتال مارکتینگ مستلزم آن است که مجموعه مهارت‌های خود را توسعه دهید، اما در این فرآیند باید اطلاعات زیادی در مورد بازاریابی دیجیتال داشته باشید و خود را برای نقش مدیر بازاریابی دیجیتال یا مدیر بازاریابی در آینده آماده کنید.

در ادامه مسیر تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال آمده است.

مجموعه مهارت‌های بازاریابی دیجیتال خود را گسترش دهید

به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، برای موفقیت باید یک مهارت فنی بسیار گسترده داشته باشید. می‌توانید با جستجوی منابع رایگان آنلاین، مانند پادکست‌ها، وبینارها، ویدیوها و حتی پست‌ها و مقالات وبلاگ، مهارت‌های خود را پرورش دهید.

شروع به ایجاد کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ کنید

برای به دست آوردن تجربه لازم قبل از شروع، باید کمپین‌های بازاریابی آنلاین خودتان را ایجاد و مدیریت کنید.

یک استراتژی بازاریابی شامل چندین کانال (همه دیجیتال – بدون کانال‌های بازاریابی سنتی) ایجاد کنید و از مهارت‌های خود برای بهینه‌سازی و کسب سود استفاده کنید. می‌توانید محصول یا خدماتی خودتان را ارائه دهید، کسب‌وکار یکی از دوستان یا اعضای خانواده یا حتی یک سازمان غیرانتفاعی را تبلیغ کنید.

شبکه‌سازی و تقویت رزومه

هنگامی که کمی تجربه به دست آوردید و اعتماد به نفس پیدا کردید، زمان آن رسیده است که ارتباطات خود را در این صنعت شروع کنید. شبکه‌سازی به معنای داشتن چیزی برای ارائه است، بنابراین از ارائه تخصص جدید خود در جایی که لازم است نترسید.

رزومه خود را با ایجاد کمپین‌های بازاریابی به تنهایی یا مشارکت با سایر بازاریابان برای ایجاد ارتباط و کسب تجربه در پروژه‌های بزرگتر تقویت کنید.

برای فرصت‌های شغلی متخصص بازاریابی دیجیتال درخواست دهید

هنگامی که از توانایی به کارگیری مهارت‌های خود اطمینان پیدا کردید، آماده هستید تا برای فرصت‌های شغلی متخصص بازاریابی دیجیتال درخواست دهید. برای نشان دادن مهارت خود می‌توانید از موفقیت‌های بازاریابی گذشته خود استفاده کنید و کارفرمای احتمالی خود را متقاعد کنید که آنچه که برای موفقیت لازم است را دارید. هنگامی که شروع به کار کردید، همیشه با آخرین اطلاعات و روندها همراه باشید و سعی کنید هر روز چیزهای جدیدی بیاموزید. به این ترتیب در حرفه بازاریابی دیجیتال خود به پیشرفت ادامه خواهید داد.

جمع بندی

تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال می‌تواند شغلی بسیار مفید باشد، زیرا معمولاً انعطاف پذیری زیادی برای طراحی کمپین‌های بازاریابی خواهید داشت که منعکس‌کننده مهارت‌ها و خلاقیت شما هستند. همچنین درآمد زیادی خواهید داشت و حتی ممکن است بتوانید از راه دور کار کنید.

اگر شما در این زمینه تجربه‌ای دارید، در پایین همین صفحه در بخش نظرات می‌توانید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.