بسیاری از شرکتها برای تعامل با مشتریان، تبلیغ محصولات و خدمات و در نهایت فروش، به بازاریابی دیجیتال متکی هستند. وجود استراتژیست دیجیتال مارکتینگ برای توسعه و نظارت بر کمپینهای موفق و ایجاد آگاهی از برند ضروری است. اگر به حرفهای علاقهمند هستید که تجزیهوتحلیل دادهها، تعامل با مشتری و مدیریت ارتباطات را در کنار هم دارد، به حرفهای شدن در بازاریابی دیجیتال فکر کنید.
در این مقاله، چگونگی تبدیل شدن به یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال را با نگاهی عمیق در مورد آنچه که انجام میدهند، وظایف و مهارتهای آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
اگر می خواهید بیشتر با وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید، مجله خاص را مطالعه کنید.
استراتژیست دیجیتال مارکتینگ چیست؟
استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، ذهن خلاقی دارد که در پشت تبلیغات آنلاین یک شرکت است. استراتژیستهای دیجیتال مارکتینگ مسئول برنامه ریزی، هدایت و پشتیبانی از اجرای کمپینهای مختلف بازاریابی دیجیتال هستند.
استراتژیستهای دیجیتال مارکتینگ باید روشهای تبلیغاتی که یک برند از آنها استفاده میکند را بررسی کرده تا تعیین کنند کدامیک تأثیر مناسبی بر روی مخاطب خاص دارد.
این کارشناسان همچنین در تجزیهوتحلیل رقبا، جستجوی روندها در استراتژیهای تبلیغاتی و تعیین دقیق انتظارات در حال تغییر در بین مشتریان موثر هستند.
استراتژیستهای دیجیتال مارکتینگ به استعدادی نیاز دارند که بتواند دادههای نتایج کمپینهای خود و رقبا را تجزیهوتحلیل کنند تا استراتژیهای بازاریابی را بتوانند پیش ببرند.
استراتژیستها اغلب به متخصصان بازاریابی دیجیتال و سازندگان محتوا در تولید کمپین کمک میکنند، به عبارت دیگر آنها بیشتر درگیر برنامه ریزی هستند تا تولید.
مسئولیتهای استراتژیست بازاریابی دیجیتال
نقش یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، بسته به نیاز شرکت میتواند متفاوت باشد. برخی از کارفرمایان از استراتژیستهای خود در درجه اول به عنوان مشاور بازاریابی استفاده میکنند و از آنها میخواهند که روندهای بازاریابی فعال را تجزیهوتحلیل کنند و فرصتهای بالقوه کمپین را پیشنهاد کنند.
استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، معمولاً طیف وسیعی از مسئولیتها را برعهده دارد، از جمله:
- تجزیه و تحلیل بازار: جمعآوری اطلاعات در مورد مخاطب هدف، کمپینهای بازاریابی رقیب و روندهای تبلیغاتی مرتبط با یک صنعت خاص.
- حسابرسی و تجزیهوتحلیل: استراتژیستها باید کمپینهای قبلی را بررسی کرده و استراتژیهای بازاریابی موجود را تجزیهوتحلیل کنند تا مشخص کنند کدامیک بهترین نتایج را به همراه دارند.
- توسعه کمپین بازاریابی: استراتژیستهای دیجیتال باید فرصتهای استفاده از کانالهای دیجیتال جهت بهبود استراتژی بازاریابی کلی شناسایی کنند. این کانالها شامل ایمیل، ایجاد محتوا یا رسانههای اجتماعی هستند.
- بهینهسازی موتورهای جستجو: یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ اغلب با سایر متخصصان تیم بازاریابی برای پیدا کردن فرصتهای بهینهسازی موتور جستجو و توسعه کمپینهای بازاریابی همکاری میکند.
- مدیریت برند: استراتژیستها ممکن است با اجرای فریمورکهای مختلف جهت ایجاد ارزش ویژه و ارزش نام تجاری آنلاین فعالیت کنند.
مهارتها و آموزش استراتژیست بازاریابی دیجیتال
همانطور که روشهای دیجیتالی مورد استفاده برندها برای ارتباط با مشتریان همچنان در حال تکامل هستند، مهارتهای مورد نیاز یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ نیز تغییر میکند.
حرفه ایهایی که امیدوارند شغل موفقی در بازاریابی دیجیتال داشته باشند، باید مدام در حال آموزش و یادگیری باشند.
استراتژیستهای دیجیتال باید در جنبههای مختلف بازاریابی دیجیتال، از SEO گرفته تا تبلیغات رسانههای اجتماعی، مهارت داشته باشند.
آنها باید بدانند که چگونه رقابت و مخاطبان هدف شرکت را تجزیهوتحلیل کنند، تا استراتژیهای پیچیدهای برای ایجاد آگاهی از برند و جذب سرنخها ارائه دهند.
اکثر کارفرمایان به دنبال متقاضیانی هستند که حداقل مدرک لیسانس در ارتباطات یا بازاریابی داشته باشند. یک استراتژیست بازاریابی آنلاین نیز به مهارتهای زیر نیاز دارد:
- تسلط و گواهینامه در Google Ads و Analytics
- آشنایی با نحوه استفاده از ابزارهای تحلیلی و بازاریابی رایج
- مهارتهای برنامه ریزی، استراتژی و حل مسئله
- دانش اولیه سئو و ابزارهای موتور جستجو
- آشنایی با روابط عمومی، روزنامهنگاری و تکنیکهای برندسازی
- بینش در مورد روشهای بازاریابی رسانههای اجتماعی
- دانش اولیه بازاریابی ایمیلی و تکنیکهای پرورش رهبر
باید فرد متعهد به آپدیت دانش خود با آخرین روندهای بازاریابی و استراتژیهای دیجیتال باشد.
چگونه یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ شویم؟
مراحل زیادی برای تبدیل شدن به یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال باید طی کنید که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.
- کسب مدرک لیسانس دررشته مرتبط
- با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شوید
- دانش SEM خود را افزایش دهید
- بازاریابی شبکههای اجتماعی را یاد بگیرید
- استاد بازاریابی محتوا شوید
- اصول بازاریابی ایمیلی را یاد بگیرید
- در مورد بازاریابی معرف مطالعه کنید
- در برندسازی و رسانههای وجود مسلط شوید
- روی مهارتهای مدیریت تیم خود کار کنید
- متخصص تجزیهوتحلیل دادهها شوید
-
کسب مدرک لیسانس دررشته مرتبط
در حالی که هر شرکتی که به دنبال یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ است، مدرک لیسانس نمیخواهد، تحصیلات مناسب شانس شما را برای پیشنهاد شغلی افزایش میدهد.
مدرک لیسانس در ارتباطات، بازاریابی یا روزنامهنگاری باعث میشود که دانش شما را در مورد برندسازی و ارتباط برندها با مشتریان بیشتر شود.
البته رشته علوم بازرگانی در بازاریابی یا تبلیغات نیز مناسب این شغل هستند. در مجموع میتوان با الویتبندی رشتههایی که مهارتهای لازم را در راستای دیجیتال مارکتینگ آموزش میدهند را الویتبندی کرده تا بتوانید مهارتهای خود را در دنیای آنلاین توسعه دهید.
2. با انواع بازاریابی دیجیتال آشنا شوید
در مرحله بعد، باید تحصیلات خود را به طور خاص بر روی محیط بازاریابی دیجیتال متمرکز کنید.
دورههای بازاریابی دیجیتال که به شما دید کلی از بازاریابی دیجیتال و نحوه عملکرد آن ارائه میدهند، میتواند برای شروع خوب باشد.
داشتن گواهینامه در بازاریابی دیجیتال در جلب توجه کارفرمایان بالقوه بسیار موثر است.
وقتی به دورههای بازاریابی دیجیتال نگاه میکنید، مطمئن شوید که تحصیلات شما شامل موارد زیر است:
- بازاریابی موتورهای جستجو (هم SEO و هم PPC)
- وب سایت و بازاریابی محتوا
- بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- بازاریابی معرف
- بازاریابی ویدیویی
به عنوان یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، باید بدانید که هر کانال به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع تبلیغات آنلاین چگونه کار میکند و چه نوع کمپینهایی برای نوع خاصی از بازاریابی مناسب هستند.
3. دانش SEM خود را افزایش دهید
یکی از مهمترین وظایفی که شما به عنوان یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال دارید، کمک به مشتریان خود برای یافتن مشتریان آنلاین است. این بدان معنی است که به آنها نشان دهید چگونه از موتورهای جستجو به نفع خود استفاده کنند.
بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل کمپینهای ارگانیک مانند استراتژیهای سئو و ایجاد محتوا و کمپینهای پولی مانند PPC میشود.
یک استراتژیست بازاریابی آنلاین خوب به درک روشنی از SEO و چگونگی کمک به شرکتها در انتخاب کلمات کلیدی و کمپینهای محتوا برای توسعه حضور آنلاین خود نیاز دارد.
در عین حال، شما همچنین باید بدانید که چگونه از PPC و Google Ads برای دیده شدن تبلیغات خاص توسط مشتری هدف خود استفاده کنید.
4. بازاریابی شبکههای اجتماعی را یاد بگیرید
به عنوان یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، باید برای مشتریانی که از موفق ترین کانالهای دیجیتال، از جمله پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، برنامههای بازاریابی ارائه کنید.
یک استراتژیست موفق میداند که چگونه پلتفرمهای رسانههای اجتماعی ایده آلی بنا به نیازهای تبلیغاتی مشتری و نوع مخاطب هدف را انتخاب کند.
باید متخصص استراتژیست بداند که چگونه از همه چیز از مخاطبان فیس بوک و تبلیغات پولی گرفته تا کمپینهای ارگانیک در توییتر، لینکدین و اینستاگرام استفاده کند.
5. استاد بازاریابی محتوا شوید
به عنوان یک استراتژیست بازاریابی آنلاین، ممکن است مسئولیتی در قبال تولید محتوا نداشته باشید، اما باید به تیمهای بازاریابی محتوا کمک کنید.
یادگیری نحوه استفاده از محتوا برای مراحل مختلف سفر خریدار برای کسب نتایج مناسب از کمپینهای مشتری شما ضروری است.
شما باید بفهمید که بهینهسازی محتوا برای پلتفرمهای مختلف به چه معناست و چگونه میتوانید قصد مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.
شما همچنین باید بدانید که چگونه محتوای تولید شده توسط رقبا را تجزیهوتحلیل کنید و تعیین کنید که آیا شرکت شما باید کمپینهای مشابهی ایجاد کند یا خیر.
۶. اصول بازاریابی ایمیلی را یاد بگیرید
بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای برتر کسب و کارها برای پرورش و تبدیل سرنخهای فروش است. برای اکثر شرکت ها، استراتژی ایمیلی، بخشی ضروری از برنامه آنها برای موفقیت تبلیغات آنلاین خواهد بود.
این بدان معناست که هر استراتژیست دیجیتال بزرگ باید با بازاریابی ایمیلی آشنا باشد.
شما به دانش عمیقی در مورد نحوه تولید و برنامهریزی «کمپینهای قطرهای» در بازاریابی ایمیلی نیاز دارید تا بدانید که چگونه سرنخهای فروش را تبدیل به مخاطبان هدف در مراحل مختلف قیف خریدار کنید.
به عنوان یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، ممکن است به مشتریان خود در تقسیم بندی مخاطبان خود برای تلاشهای بازاریابی ایمیلی نیز کمک کنید. این بدان معناست که شما باید بدانید که چگونه گروههایی از مشترکین ایمیل را براساس مواردی مانند دادههای جمعیتی یا سابقه خریدار تقسیمبندی کنید.
مقاله «بازاریابی قطره ای چیست» را جهت افزایش اطلاعات خود در زمینه بازاریابی مطالعه کنید.
استراتژیستهای دیجیتال همچنین به طور منظم از ابزارهای تحلیل بازاریابی ایمیلی برای ردیابی عملکرد کمپینهای ایمیلی و پیشنهاد تغییرات به تیم بازاریابی استفاده میکنند.
7. در مورد بازاریابی معرف مطالعه کنید
استراتژیستهای دیجیتال باید همه انواع روشهای تبلیغات آنلاین را برای بهبود تصویر مشتری یا برند خاص در نظر بگیرند. این روش میتواند به معنای همکاری با چهرههای موثر یا دیگر بازاریابان خارجی در کمپینهای بازاریابی معرف باشد.
به عنوان یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، به مشتری خود توصیه میکنید که محصولات و خدمات مختلف را با استفاده از محتوای توزیع شده در سراسر وب تبلغ کنند. همچنین ممکن است به مدیریت برخی از گروههای وابسته که تیم شما با آنها کار میکند نیز کمک کنید.
8. در برندسازی و رسانههای وجود مسلط شوید
استراتژیستهای دیجیتال به عنوان متخصصان بازرایابی آنلاین، وضعیت شرکت را در مورد به کارگیری موثر فضای آنلاین متخصص مورد بررسی قرار میدهند.
استراتژیست دیجیتال مارکتینگ هنگام راهنمایی مشتریان و شرکتها در مورد بهترین راهها برای تبلیغ محصولات یا خدمات آنلاین، باید ایجاد تصویر منحصربهفردی از برند را مدنظر قرار قرار دهد.
دانش اولیه «ساخت برند» و نحوه حفظ شهرت یک شرکت برای اطمینان از اینکه میتوانید از هویت مشتری خود به صورت آنلاین محافظت کنید، بسیار مهم است.
دانستن اطلاعاتی در مورد توسعه کسبوکار آنلاین و نحوه استفاده شرکتها از مواردی مانند لحن صدا و تصویر برای ایجاد یک پاسخ خاص آنلاین، مفید باشد.
9. روی مهارتهای مدیریت تیم خود کار کنید
به عنوان راهنمای استراتژی بازاریابی دیجیتال یک شرکت، یک استراتژیست آنلاین باید بتواند با دیگر متخصصان بازاریابی دیجیتال کار کند و بداند چگونه یک تیم را به طور موثر مدیریت کند.
شما باید به تیم خود در مورد نحوه استفاده از کانالها و روشهای بازاریابی مختلف برای ارتباط با مشتریان و ارائه مشاوره در مورد چگونگی بهبود تصویر شرکت مشاوره دهید.
به عنوان یک رهبر تیم، به مهارتهای ارتباطی عالی و همچنین دانش نحوه استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه و تعیین اهداف برای تیم خود نیاز دارید.
حداقل، یک استراتژیست دیجیتال باید بداند که چگونه یک برنامه بازاریابی دیجیتال را به زبانی ساده و قابل درک برای بقیه اعضای تیم بیان کند.
10. متخصص تجزیهوتحلیل دادهها شوید
یک استراتژیست دیجیتال موفق، کل برنامه یک شرکت را برای ارتقاء دادهها و بینشها میسازد.
شما باید بدانید که چگونه از همه چیز از تحقیقات بازار گرفته تا ابزارهای تجزیهوتحلیل رقبا استفاده کنید تا بفهمید که چگونه یک شرکت را در بازار دیجیتال موفق کنید.
به عنوان یک استراتژیست بازاریابی آنلاین، شما همچنین مسئول ایجاد گزارشها و استفاده از این بینشها برای تعیین اینکه آیا کمپینهای شما نتایج درستی ارائه میدهند یا خیر، خواهید بود. برخی از ضروری ترین ابزارهایی که باید به آنها مسلط شوید عبارتند از:
- تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
- کنسول جستجوی گوگل
- گزارش تبلیغات فیسبوک
- Google Data Studio
- SEMRush
- Ahrefs (یا ابزارهای مشابه مانند Moz و Hubspot)
جمع بندی
به عنوان یک استراتژیست دیجیتال مارکتینگ، شما میتوانید به شرکتهای بیشماری در رسیدن به اهداف خود در چشم انداز تبلیغاتی مدرن امروز کمک کنید. مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که در این شغل باید به یادگیری دانش و اطلاعات به روزشده متعهد باشید.
اگر میخواهید به عنوان یک استراتژیست دیجیتال پیشرفت کنید، باید مطمئن شوید که همیشه در لبه آخرین استراتژیها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال هستید.
برای آشنایی با ابزارها و سایر تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ میتوانید در خبرنامه آکادمی خاص باش عضو شوید.