کسب و کارهای مدرن برای پر کردن بخش بازاریابی خود به متخصصان ماهر و خلاق نیاز دارند؛ اینجاست که مشاور بازاریابی وارد عمل میشود. با وجود ابهامات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در هر صنعتی، نیاز به مشاور فروش بسیار حس میشود. این متخصصان با استفاده از تخصص خود به کسبوکارها کمک میکنند تا با استراتژیهای رشد و برنامههای بازاریابی عملی کار خود را گسترش دهند. در دنیایی که کسبوکارها برای پیشی گرفتن از رقبا و گرفتن بخش بزرگی از بازار چه در تلاش هستند با دانستن اینکه مشاور بازاریابی کیست میتوانید از این افراد کمک گرفته و کسبوکار خود را رونق ببخشید.
اگر میخواهید بدانید که مشاور بازاریابی کیست و وظایف مشاور فروش چیست به خواندن این مقاله از مجله آکادمی خاص باش ادامه دهید. در این مقاله، با نقشها و مسئولیتهای مشاور فروش و بازاریابی آشنا میشوید.
مشاور بازاریابی کیست؟
مشاور بازاریابی متخصصی است که بازاریابی کسبوکارها، از استارتآپها گرفته تا شرکتهای بزرگ و بالای 500 کارمند، را برنامهریزی و اجرا میکند. این بازاریابان به کسبوکارها کمک میکنند تا کارهایی را برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد مشتریان بیشتر و بهبود نرخ تبدیل انجام دهند.
مشاور فروش برای سازمانهایی مناسب هستند که برای طرحهای بازاریابی خود به کمک نیاز دارند. همچنین این سازمانها نمیخواهند یک کارمند تمام وقت برای این منظور استخدام کنند. به همین دلیل از مشاوری بیرون از شرکت کمک میگیرند.
برخلاف یک کارمند تمام وقت و داخلی، مشاور مانند یک شریک عمل میکند. به مدیران در مورد بهترین شیوههای فروش مشاوره میدهد.کار مشاوران کسبوکار بسیار سخت است.
علاوه بر این، شرح شغل مشاور فروش به نوع خدماتی که ارائه میدهد بستگی دارد. یک مشاور ممکن است فقط در ایجاد استراتژیها تخصص داشته باشد، اما لزوماً منابع لازم برای اجرای کامل استراتژیها را نداشته باشد.
اکثر متخصصان بازاریاب در نهایت شرکتهای مشاوره بازاریابی خود را تأسیس میکنند. یک مشاور با آژانس تبلیغاتی و بازاریابی سنتی متفاوت است. آژانسها تنها میتوانند به یافتن راههای خلاقانه برای اجرای استراتژی و ارائه پیامهای بازاریابی شما کمک کنند. اما مشاور بازاریابی میتواند همه کارها را از انجام تحقیقات بازار گرفته تا اجرای کمپینهای بازاریابی را به عهده بگیرد.
چگونه مشاور بازاریابی به کسبوکار شما کمک میکند؟
اگر صاحب کسبوکار یا مدیر بازاریابی هستید، در اینجا برخی از مزایای استخدام یک مشاور فروش و بازاریابی با تجربه برای رشد شرکت شما آورده شده است:
- آنها تحقیقات بازار شما را انجام میدهند و یک استراتژی مشخص برای کسبوکار شما طراحی میکنند.
- مشاور فروش و بازاریابی خوب به شما در مورد بودجه بندی و هزینهها مشاوره میدهد.
- مشاوران بازاریابی استراتژیهای رشدی را طراحی میکنند که با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد کسبوکار شما، شخصی سازی شده است.
- مشاور فروش و بازاریابی فرآیندها و چرخه عمر توسعه محصول را ایجاد میکند.
- آنها به کسبوکار شما کمک میکنند تا مشتری تجربه خرید خوبی داشته باشد.
- همیشه استراتژیهای منحصر به فردی که این متخصصان برنامه ریزی میکنند در نهایت منجر به بالا رفتن نرخ تبدیل میشود.
- مشاور بازاریابی میتواند به شما در طراحی استراتژیهای بازاریابی شبکههای اجتماعی و به عنوان مشاور مارکتینگ برای فروش آنلاین کمک کند.
- با در نظر گرفتن همه موارد، مشاوره بازاریابی قوی میتواند بر روی نتیجه کسبوکار شما تأثیر مثبت بگذارد.
وظایف مشاور بازاریابی کدام است؟
در ادامه 6 مورد از مهمترین وظایف مشاوران بازاریابی را با هم بررسی میکنیم.
1- درک اهداف شرکت و انجام تحقیقات بازار
قبل از هر چیز، از یک مشاور بازاریابی انتظار میرود که با تمام قوانین، شرایط و ویژگیهای محصولات و خدمات شرکت آشنایی کافی داشته باشد. این فرد باید درک کاملی از محصول و خدمتی که شرکتش به مشتریان میدهد داشته باشد.
اگر طرحی برای بهبود وضع کسبوکار دارید اما هیچ درک اولیه از آن تجارت، صنعت و الزامات استراتژیک آن ندارید ، طرح شما میتواند کاملا اشتباه و فاجعه آمیز باشد. به همین دلیل مشاور فروش و بازاریابی با مدیر عامل و پرسنل کلیدی باید همکاری نزدیکی داشته باشد.
سپس مشاور، تحقیقات بازار گسترده ای برای شناسایی مخاطبان هدف، شناسایی فرصتهای رشد و تأیید نیاز مشتریان به محصولات و خدمات انجام میدهند. اما اگر مشاور قبلا در حوزۀ مشابه کار کرده و تجربه دارد دیگر نیاز نیست تحقیقات بازار انجام دهد.
آلت: مشاور فروش مسئول اجرای استراتژیهای بازاریابی است
2- ایجاد و اجرای استراتژیهای بازاریابی
ایجاد و اجرای استراتژی، مسئولیت اصلی هر مشاور بازاریابی است. مشاوران معمولا تجربه کافی در زمینه بازاریابی سنتی و دیجیتال دارند. پس از درک کامل کسبوکار و مخاطبان هدف، شروع به طراحی استراتژی بازاریابی میکنند.
این استراتژی اصلی شامل موارد زیر میشود:
- تحقیقات بازار
- توصیف مخاطب هدف
- اهداف تجاری
- بودجه
- تحلیل رقبا
- قیمت گذاری
- تثبیت موقعیت
برای اجرای استراتژی بازاریابی کلی، مشاور استراتژیهای دیگری را ارائه میکند. این استراتژییها شامل موارد زیر میشود اما بهتر است بدانیم محدود به این موارد نیست.
نسل پیشرو: مشاور کسبوکار، راههای خلاقانهای برای تقویت نسل پیشرو خود ارائه میدهد. برخی از تاکتیکهای رایج شامل بازاریابی محتوا و رسانههای اجتماعی است.
آگاهی از برند: بسته به کسبوکار، مشاور ممکن است رسانههای اجتماعی یا تبلیغات سنتی (تلویزیون، بیلبوردها و غیره) را برای این منظور توصیه کند.
بهینه سازی موتورهای جستجو: هر کسبوکار مدرنی برای گرفتن رتبه بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک در گوگل، به یک استراتژی سئو قوی نیاز دارد. اگر کسبوکار یک مشاور سئو جداگانه نداشته باشد، ممکن است از مشاور بازاریابی خواسته شود که بر سئو نظارت کند.
بازاریابی رسانههای اجتماعی: مشاور از پلتفرمهای اجتماعی مختلف از جمله فیس بوک، توییتر، اسنپ چت، لینکدین، تیک تاک و غیره استفاده میکند تا با تبلیغات بازاریابی خود مشتریان بالقوه بیشتری پیدا کند.
بازاریابی محتوا: این مستلزم ایجاد محتوای تاثیرگذار با هدف آموزش، اطلاع رسانی و تسخیر بازار است. از آنجایی که محتوا سوخت بازاریابی است، استراتژی بازاریابی محتوای شما با استراتژیهای دیگر، به ویژه ایمیل، شبکههای اجتماعی و سئو بهتر است همپوشانی داشته باشد.
تبلیغات کلیکی: مشاور بازاریابی ممکن است از تبلیغات کلیکی برای دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده کند.
3- سایر کارهای مربوط به بازاریابی را بیشتر انجام دهید
یک مشاور بازاریابی همچنین مسئول توسعه کارهای مربوط به بازاریابی است. یک متخصص ماهر ممکن است مستقیماً با فرآیندهای طراحی گرافیک و تولید ویدیو درگیر باشد.
موارد زیر از جمله کارهایی است که مشاور فروش و بازاریابی با آن درگیر خواهد بود:
- صفحات فرود فروش
- ایمیل زدن
- پست برای وبلاگ شرکت
- بروشورها
- آگهی زدن
- اسکریپتهای ویدیویی
- طراحی تبلیغات شبکههای اجتماعی
البته، این فقط نوک کوه یخ است. یک کسبوکار امکان دارد موارد دیگری نیز از مشاور خود بخواهد. پس موارد زیادی است که باید مشاور به آنها مسلط شود.
4- کارهای مرتبط با بازاریابی را با سایر افراد تیم هماهنگ کنید
درست است که تمام کارهای مربوط به بازاریابی را باید مشاور، برنامه ریزی و اجرا کند. اما این غیر ممکن است که به تنهایی بتواند همه کمپینهای بازاریابی را اجرا کند.
به همین دلیل، مشاور به تیمهای داخلی یا خارجی متشکل از خلاقان، متخصصان روابط عمومی و تحلیلگران روی میآورد.
مشاور برنامهای ریزی مشخصی را ایجاد کرده و با تیمهای مربوطه هماهنگ میکند. بعد از آن باید اطمینان حاصل شود که تمام فعالیتهای بازاریابی به موقع انجام میشوند.
این کار مستلزم داشتن مهارتهای ارتباطی قوی، رهبری، کار گروهی و مدیریت زمان، علاوه بر مهارت در استفاده از ابزارهای مختلف همکاری تیمی مانند ترلو میباشد.
5- پیام برند باید در سراسر سازمان شنیده شود
یک سازمان اگر بخواهد به طور کامل در بازاریابی کسبوکار خود موفق شود باید تمام پرسنل شرکت با ارزشهای محصول و خدمات شرکت آشنایی داشته باشند. این آگاهی برای پرسنل بخش فروش اهمیت بیشتری پیدا میکند.
اینجاست که بازاریابی داخلی در سازمان مطرح میشود. فرهنگ شرکت نقش حیاتی در بازاریابی برای ذینفعان داخلی دارد.
مشاور تضمین میکند که پیام برند به وضوح در کل سازمان منتقل میشود. انجام این کار نه تنها به درگیر نگه داشتن کارمندان کمک میکند، بلکه آنها را قادر میسازد تا به مدافعان واقعی کسبوکار تبدیل شوند.
6- تجزیه و تحلیل عملکرد بازاریابی و گزارش آن به افراد ذینفع
مشاور بازاریابی علاوه بر انجام تحقیقات، ایجاد و اجرای استراتژیها، عملکرد آنها را نیز تجزیه و تحلیل میکند و با ذینفعان به اشتراک میگذارد.
این شغل، در عین حال که درآمد بالایی دارد، با مسئولیت پذیری زیادی نیز همراه است. یک مشاور باید مالک کار خود باشد و اهمیت خدمات خود را ثابت کند.
برای این منظور، آنها از شاخصهای مختلف عملکرد کلیدی استفاده میکنند که در استراتژی مهم هستند. شاخصها میتواند شامل موارد زیر باشند:
- آمار گرفتن از بازدیدکنندگان ماهانه وب سایت
- تحلیل مشتریان جدید
- تعامل با مشتری
- ارزش طول عمر مشتری
- بازگشت سرمایه
- هزینه کارهای انجام شده برای جذب مشتری
مشاور گزارشهای ماهانه، سه ماهه یا سالانه مفصلی ایجاد میکند (این کاملاً به نیازهای خاص کسبوکار مشتری بستگی دارد) و آن اعداد را با مدیر عامل و پرسنل کلیدی که در بازاریابی و کمپینها همکاری دارند به اشتراک میگذارد.
7-یک قدم جلوتر از برنامههای بازاریابی خود باشد
تفاوت بین یک مشاور متوسط و یک مشاور عالی در این است که مشاور بازاریابی عالی یک قدم جلوتر از تیم و بازار به پیش میرود تا راههایی را که برای کمک مداوم به کسبوکار در زمینه بازاریابی مناسب است را زودتر پیدا کند.
این کار شامل انجام تحقیقات اضافی برای کشف بازارهای جدید وکشف راههایی برای بهبود استراتژی موجود است.
اگر میخواهید بازاریاب قوی شوید میتوانید مقاله “از نقطه قوت رقیب به نفع خودت استفاده کن” را مطالعه نمایید.
جمع بندی
در این مقاله با مشاور بازاریابی کیست آشنا شدیم این افراد به شرکتها کمک میکنند تا مشتریان خود را بیشتر کنند. کمپینهای بازاریابی موثری را طراحی و اجرا میکنند که به طور موثر و کارآمد به مخاطبان هدف دست پیدا کنند. علاوه بر این، مشاوران راهنماییهایی در مورد بهترین نحوه برقراری ارتباط با این مشتریان بالقوه ارائه میدهند. آکادمی خاص باش با کمک مشاوران با تجربه خود به بهبود کسبوکارتان کمک زیادی میکند. میتوانید با شمارههای موجود در سایت تماس بگیرید. همچنین فرم مشاوره را پر کنید تا برای شما وقت مشاوره گذاشته شود.