تحلیل SWOT چیست؟ چه کمکی به شمامیکند؟ درواقع، در این تحلیل، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای یک پروژه خاص یا طرح تجاری کلی شناسایی میشود. این استراتژی برای برنامه ریزی استراتژیک و جلوتر بودن از روند بازار استفاده میشود. در این مقاله، ما هر بخش از فریمورک SWOT را توضیح میدهیم و راهنمایی میکنیم که چگونه این تحلیل را انجام دهید.
به دنبال راهی برای پیشی گرفتن از رقبا هستید؟ تجزیه و تحلیل SWOT تکنیکی است که برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها به منظور ایجاد یک برنامه استراتژیک یا نقشه راه برای کسب و کار شما استفاده میشود. اگرچه ممکن است دشوار به نظر برسد، اما در واقع بسیار ساده است.
چه به دنبال فرصتهای خارجی یا نقاط قوت داخلی باشید، ما شما را با نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT خود با مثالهای مفید در این راه آشنا خواهیم کرد.
تحلیل SWOT چیست؟
تحلیل SWOT تکنیکی است که برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کسب و کار شما یا حتی یک پروژه خاص استفاده میشود. این تحلیل، بسیار توسط سازمان ها، از مشاغل کوچک و غیرانتفاعی گرفته تا شرکتهای بزرگ، استفاده میشود، اما تجزیه و تحلیل SWOT میتواند برای اهداف شخصی نیز به کارگرفته شود.
در عین سادگی، تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار قدرتمند برای کمک به شما در شناسایی فرصتهای رقابتی برای بهبود است. این ابزار به شما کمک میکند تا تیم و کسب و کار خود را بهبود بخشید و در عین حال از روندهای بازار جلوتر باشید.
SWOT مخفف چیست؟
SWOT مخفف عبارت زیر است:
- نقاط قوت (Strengths)
- نقاط ضعف (Weaknesses)
- فرصتها (Opportunities)
- تهدیدات (Threats)
هنگامی که چارچوب SWOT با هم تجزیه و تحلیل شود، تصویر بزرگتری از جایگاه فعلیتان خواهید داشت و نحوه رسیدن به مرحله بعدی را ترسیم میکنید. بیایید کمی عمیق تر به هر یک از این اصطلاحات بپردازیم و اینکه چگونه آنها میتوانند به شناسایی زمینههای بهبود کمک میکنند.
نقاط قوت در تحلیل SWOT چیست؟
نقاط قوت در SWOT به ابتکارات داخلی اشاره دارد که عملکرد خوبی دارند. بررسی نقاط قوت به شما کمک میکند درک کنید چه چیزی در حال حاضر موثر کار میکند. سپس میتوانید از تکنیکهایی که میدانید کار میکنند که همان نقاط قوت شماست، در زمینههای دیگری که ممکن است نیاز به حمایت بیشتری داشته باشند، مانند بهبود کارایی تیم خود استفاده کنید.
هنگامی که به نقاط قوت سازمان خود نگاه میکنید، سوالات زیر را از خود بپرسید:
- چه کاری را خوب انجام میدهیم؟ یا حتی بهتر از آن: چه کاری را بهتر انجام میدهیم؟
- چه چیزی در مورد سازمان ما منحصر به فرد است؟
- مخاطب هدف ما در مورد سازمان ما چه چیزی را دوست دارد؟
- کدام دستهها یا ویژگیها رقبای ما را شکست میدهند؟
نمونهای از نقاط قوت در تحلیل SWOT
خدمات مشتری: خدمات مشتری در سطح جهانی ما در مقایسه با رقبای ما که میانگین امتیاز NPS 70 دارند، امتیاز NPS 90 است.
نقاط ضعف تحلیل SWOT چیست؟
نقاط ضعف SWOT به فعالیتهای داخلی اشاره دارد که عملکرد ضعیفی دارند. اینکه نقاط قوت خود را قبل از نقاط ضعف خود تجزیه و تحلیل کنید، ایده خوبی است چراکه پایه موفقیت و شکست را میچینید. شناسایی نقاط ضعف داخلی نقطه شروعی برای بهبود آن پروژهها فراهم میکند.
نقاط ضعف شرکت را با پرسیدن سوالات زیر شناسایی کنید:
- کدام ابتکار عمل ضعیف است و چرا؟
- چه چیزی را میتوان بهبود بخشید؟
- چه منابعی میتواند عملکرد ما را بهبود بخشد؟
- جایگاه ما در مقایسه با رقبا کجاست؟
مثال نقاط ضعف در تحلیل SWOT
فعالیت تجارت الکترونیک: بازدید از وب سایت ما به دلیل کمبود بودجه بازاریابی، کم است که منجر به کاهش تراکنشهای برنامههای تلفن همراه میشود.
فرصتها در تحلیل SWOT چیست؟
فرصتها در SWOT از نقاط قوت و ضعف حال حاضر شما نشات میگیرد. این بخش همراه با هرگونه ابتکار خارجی است که شما را در موقعیت رقابتی قویتری قرار میدهد. این فرصتها میتواند هر چیزی باشند، از نقاط ضعفی که مایل به بهبود آنها هستید یا مواردی که در دو مرحله اول تحلیل شما شناسایی نشده اند.
از آنجایی که راههای متعددی برای ایجاد فرصتها وجود دارد، بررسی این سؤالات قبل از شروع مفید خواهد بود:
- از چه منابعی میتوانیم برای بهبود نقاط ضعف استفاده کنیم؟
- آیا شکافهای بازار در خدمات ما وجود دارد؟
- اهداف تجاری ما برای یک سال چیست؟
- رقبای شما چه پیشنهادی دارند؟
نمونهای از فرصتهای SWOT
کمپین بازاریابی: برای بهبود دیده شدن برند، کمپینهای تبلیغاتی را در یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام اجرا خواهیم کرد.
تهدیدات در تحلیل SWOT چیست؟
تهدیدها در SWOT مواردی با پتانسیل ایجاد مشکل هستند. متفاوت از نقاط ضعف، تهدیدها بیرونی و خارج از کنترل شما هستند. این تهدیدات میتواند شامل هر چیزی از یک بیماری همهگیر جهانی گرفته تا تغییر در چشم انداز رقابتی باشد.
در اینجا چند سوال وجود دارد که برای شناسایی تهدیدات خارجی باید از خود بپرسید:
- چه تغییراتی در صنعت باعث نگرانی است؟
- چه روندهای جدید بازار در افق آینده است؟
- رقبای ما کجا از ما پیشی میگیرند؟
نمونهای از تهدیدات SWOT
رقیب جدید: با رقیب تجارت الکترونیکی جدیدی که قرار است ظرف یک ماه آینده به میدان بیاید، میتوانیم شاهد کاهش مشتریان باشیم.
چه زمانی باید از تحلیل SWOT استفاده کرد؟
شما همیشه نیازی به تحلیل عمیق SWOT نخواهید داشت. بلکه برای مرور کلی و بزرگ از موقعیت ها، سناریوها یا کسب و کار شما بسیار مفید است.
تجزیه و تحلیل SWOT بسیار مفید است:
- قبل از اجرای یک تغییر بزرگ – از جمله به عنوان بخشی از یک برنامه تغییر بزرگ مدیریت
- وقتی یک خلاقیت جدید در شرکتی را میخواهید اجرا کنید
- اگر میخواهید فرصتهای رشد و پیشرفت را شناسایی کنید
- هر زمان که بخواهید یک نمای کلی از عملکرد کسب و کار خود داشته باشید
- اگر نیاز به شناسایی عملکرد کسب و کار از دیدگاههای مختلف دارید
تحلیلهای SWOT به دلایلی کلی هستند، بنابراین میتوان آنها را تقریباً برای هر سناریو، پروژه یا کسبوکاری اعمال کرد.
چگونه یک تحلیل SWOT خوب بنویسید؟
پس از دانستن اینکه تحلیل SWOT چیست؟ باید بتوانید تجزیه و تحلیل SWOT را به یکی از روشهای مختلفی انجام دهید. برخی از تیمها دوست دارند با یکدیگر ملاقات کنند و ایدهها را روی تخته سفید بنویسند. در حالی که برخی دیگر ساختار ماتریس SWOT را ترجیح میدهند. به هر حال شما تصمیم میگیرید که تجزیه و تحلیل SWOT خود را انجام دهید، خلاقیت در فرآیند برنامه ریزی باعث میشود ایدههای جدید جریان یابند و به راه حلهای منحصر به فرد تری منجر شوند.
چند راه برای اطمینان از اینکه تجزیه و تحلیل SWOT شما کامل و به درستی انجام شده است، وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق تر به چند نکته برای کمک به شروع کار بیندازیم.
نکته 1: عوامل داخلی را در نظر بگیرید
اغلب، نقاط قوت و ضعف از فرآیندهای داخلی ناشی میشود. از آنجایی که کنترل بیشتری بر نتیجه دارید، حل این موارد آسانتر است. وقتی با عوامل داخلی مواجه میشوید، میتوانید به روشهای مختلف راهکارهایی جهت بهبود را اجرا کنید.
- با مدیران بخشهای مختلف سازمان ملاقات کنید تا یک طرح تجاری در مورد چگونگی بهبود وضعیت فعلی خود ایجاد کنید.
- تحقیق و پیاده سازی ابزارهای جدید، مانند ابزار مدیریت پروژه، که میتواند به ساده سازی این فرآیندها به شما کمک کند.
- هر چیزی که میتواند در ۲۴ ساعت یا کمتر تغییر کند، فوراً دست به عمل شوید. اگر ظرفیت ندارید، این موارد را با مهلت مقرر به دیگران تفویض کنید.
راه حل عوامل داخلی بستگی به نوع مشکل دارد. اگر پیچیدهتر است، ممکن است لازم باشد از ترکیبی از موارد فوق یا یک فرآیند مدیریت مشکل کاملتر، استفاده کنید.
نکته 2: عوامل خارجی را ارزیابی کنید
عوامل خارجی از فرآیندهای خارج از کنترل شما ناشی میشوند. این عوامل شامل رقبا، روندهای بازار و هر چیز دیگری است که سازمان شما را از بیرون به داخل تحت تأثیر قرار میدهد.
حل عوامل خارجی دشوارتر است، زیرا نمیتوانید مستقیماً نتیجه را کنترل کنید. کاری که میتوانید انجام دهید این است که فرآیندهای خود را به گونهای هدایت کنید که تاثیر عوامل خارجی منفی را کاهش دهد.
شما میتوانید برای حل این مشکلات از طریق:
- رقابت با روندهای بازار
- پیش بینی روندهای بازار قبل از وقوع
- بهبود سازگاری برای بهبود زمان واکنش شما
- رقبا را با استفاده از ابزارهای گزارشدهی که بهمحض ایجاد تغییرات بهطور خودکار بهروزرسانی میشوند، ردیابی کنید.
- در حالی که نمیتوانید محیط خارجی را کنترل کنید، میتوانید نحوه واکنش سازمانتان به آن را کنترل کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید که شما به دنبال رقابت با روند بازار هستید. به عنوان مثال، یک رقیب محصول جدیدی را به بازار معرفی کرد که از محصول شما بهتر است. در حالی که نمیتوانید آن محصول را حذف کنید، میتوانید برای جلوگیری از هرگونه کاهش فروش، محصول یا کمپین بازاریابی بهتری راهاندازی کنید.
نکته 3: یک جلسه طوفان فکری برگزار کنید
طوفان فکری ایدههای جدید و نوآورانه میتواند به تحریک خلاقیت و الهام بخشیدن به عمل کمک کند. برای میزبانی یک جلسه طوفان فکری با تاثیر بالا، باید:
- اعضای تیم را از بخشهای مختلف دعوت کنید. به این ترتیب، ایدههای هر بخش از شرکت ارائه میشود.
- در مورد تعداد اعضای تیمی که دعوت میکنید آگاه باشید، زیرا تعداد بیش از حد شرکتکنندگان میتواند منجر به عدم تمرکز یا عدم مشارکت شود. تعداد ایدهآل یک جلسه طوفان فکری سازنده، حدود 10 نفر هم تیمی است.
- از تکنیکهای طوفان فکری مختلف استفاده کنید که برای انواع مختلف کار جذاب است.
- یک هدف واضح برای جلسه تعیین کنید.
برای آشنایی با طوفان فکری مقاله «طوفان فکری چیست» را مطالعه کنید.
نکته 4: خلاق باشید
برای ایجاد ایدههای خلاقانه، ابتدا باید آنها را دعوت کنید. این به معنای ایجاد راههای سرگرمکننده برای به دست آوردن فرصتهاست. سعی کنید ایدههای جدید را بهطور تصادفی انتخاب کنید، با مثالهای بد آشکار صحبت کنید، یا بازیهای تیمسازی را انجام دهید تا تیم باهم مچ شوند.
نکته 5: فرصتها را اولویتبندی کنید
اکنون فرصتها را رتبهبندی کنید. این را میتوان به صورت تیمی یا با گروه کوچکتری از رهبران انجام داد. در مورد هر ایده صحبت کنید و آن را در مقیاس یک تا 10 رتبه بندی کنید. هنگامی که در مورد ایدههای برتر خود براساس قابلیتهای تیمی، شایستگیها و تأثیر کلی توافق کردید، اجرای آنها آسان تر است.
نکته 6: اقدام کنید
فکر نکنید که کار تمام شده بلکه کار واقعی تازه شروع شده است. پس از تجزیه و تحلیل SWOT، فهرستی از فرصتهای اولویتبندی شده خواهید داشت. اکنون زمان تبدیل آنها به نقاط قوت است. از یک سیستم ساختاریافته مانند یک طرح تجاری، طرح پروژه، یا طرح پیادهسازی برای تشریح کارهایی که باید انجام شوند و نحوه برنامهریزی برای انجام آن استفاده کنید.
اهمیت تجزیه و تحلیل SWOT چیست؟
تجزیه و تحلیل SWOT میتواند به شما در بهبود فرآیندها و برنامه ریزی برای رشد کمک کند. شاید شبیه به تحلیل رقابتی باشد اما به دلیل ارزیابی عوامل داخلی و خارجی، کاملا متفاوت خواهد بود. تجزیه و تحلیل حوزههای کلیدی پیرامون این فرصتها و تهدیدها، شما را با بینشهای مورد نیاز برای تنظیم تیم خود برای موفقیت مجهز میکند.
تجزیه و تحلیل SWOT تنها برای سازمانها مفید نیست. با تجزیه و تحلیل SWOT شخصی، میتوانید زمینههایی از زندگی خود را که میتوانند را بهبود دهید، از سبک رهبری تا مهارتهای ارتباطی خود را بررسی کنید. در زیر مزایای استفاده از تحلیل SWOT در هر سناریویی را آوردهایم.
برای آشنایی با تحلیل رقابتی مقاله «تحلیل رقابتی چیست» را بخوانید.
- زمینههای فرصت را شناسایی میکند.
- مواردی را که میتوان بهبود بخشید، شناسایی میکند.
- شناسایی مواردی میتواند در معرض خطر باشد.
جمع بندی
با دانستن تجزیه و تحلیل SWOT چیست ، میتوان از یک تکنیک موثر برای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای کلیدی استفاده کرد. فهمیدن اینکه الان کجا هستید میتواند تاثیرگذارترین راه برای تعیین مسیر بعدی باشد.
برای آنکه بخواهید بیشتر در مورد تکنیکهای مدیریت کسب و کار مطلع شوید در خبرنامه مجله خاص باش عضو شوید.