وبلاگ

فهرست مطالب

روحیه جنگجویی

گلادیاتور باش

گلادیاتورها چه کسانی بودند؟ گلادیاتورها، مردانی با روحیه ی جنگجو بودند که در زمانی از تاریخ در داستان­های یونان باستان می­زیستند. آن­ها مردانی دلیر و با شهامت بودند که برای زنده ماندن می­جنگیدند. نیاز اول گلادیاتورها، بقا و حیات بود. گلادیاتورهای باستان، مجبور بودند به مهارت­هایی مسلط شوند که بتوانند زنده بمانند.

در دنیای مدرن، در تمام عرصه های فعالیت، رقیبان قوی وجود دارد. لذا هر کدام از ما باید همانند یک گلادیاتور عمل کنیم تا بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم. زنده ماندن در دنیای مدرن، فقط نفس کشیدن نیست، بودن در دنیای امروزی، نیازمند رشد، توسعه و پیشرفت است. برای رسیدن به موفقیت، باید با موانع و بحران های متعدد بجنگیم. لذا هر کدام از ما، باید در زمینه ای که فعالیت می­کنیم، به یک گلادیاتور تبدیل شویم تا بتوانیم در حضور رقبا، به حیات خود ادامه دهیم.

آرِس­ها

در افسانه های یونان باستان، الهه هایی میزیستند که یکی از آن ها به نام آرِس ، اسطوره­ ی جنگ­های بی منطق بود. امروزه هم آرس هایی داریم که روحیه­ ی جنگجویی، ستیزه­ جویی و  پشتکار دارند. از نظر روانشناسی نیز، برخی از تیپ های شخصیتی، روحیه­ ی جنگجو و آرس دارند. آن دسته از تیپ­ های شخصیتی که روحیه ی جنگجو ندارند، برای موفقیت و بقا در شرایط امروزی، باید این روحیه را در خود پرورش دهند.

گلادیاتورِ زندگیِ خودت باش

واضح است که زندگی امروزی، با بحران­های متعدد و پیاپی همراه است. بحران­های زیست محیطی، اقتصادی، سیاسی، بیماری و… از جمله بحران­هایی هستند که ممکن است هرروز با آ­ن­ها مواجه شویم. هر کدام از ما برای مقابله و پیروزی در این بحران ها، باید به یک گلادیاتور تبدیل شویم.

گلادیاتورها، با مهارت­ها و عادت­هایی که داشتند، پیروز میدان می­شدند. پیروزی در نبردهای امروزی نیز، مستلزم کسب مهارت های مدرنِ گلادیاتوری است. عادت­هایی که به عادات گلادیاتورها معروف است، به ما کمک می­کند تا بتوانیم با کمترین آسیب در بحران­ها، پیروز شویم.

 

عادات گلادیاتورها

گلادیاتورها ویژگی های ذاتی و اکتسابی خاصی داشتند که به موجب آن، می توانستند پیروز میدان شوند. در ذیل به مهمترین ویژگی­های ذاتی گلادیاتورها، اشاره شده است:

  • روحیه­ ی جنگجویی،
  • سرسختی،
  • خستگی ­ناپذیری،
  • پیروزی ­طلبی،
  • مدیر و مدبر بودن

 

ویژگی های اکتسابی گلادیاتورها، توانایی مبارزه و مهارت های فنی بود که توسط تمرین بسیار به دست می آمد. در دنیای مدرن نیز، ویژگی های ذاتی ذکر شده برای گلادیاتورها، در کنار مهارت های مدرن و امروزی، افراد را به یک گلادیاتور امروزی و مدرن تبدیل می­کند.

 

کِلِی ، یک گلادیاتور بود

محمدعلی کِلِی ، پیروز میادین بوکس، روحیه­ ی جنگجو داشت؛ در واقع یک آرِس بود. کِلِی ، در مبارزه با یکی از حریفان سرسخت خود، اینگونه تعریف می­کند:

“یکی از حریفان من، اینقدر قوی بود که حتی اگر مشتش به من نمیخورد، بادِ مشتش مرا تکان میداد. هر بار که مشت میزد و من جا خالی میدادم، سرم را میگذاشتم روی قلبش و با دقت به ضربان قلبش گوش می­کردم؛ منتظر بودم ضربان قلبش بالا رفته و حریفم خسته شود. در راندهای 9 و 10 متوجه شدم ضربان قلبش خیلی بالا رفته و خسته شده است؛ در این لحظه، من ضربه ­ی کاری را زدم و او را از پا درآوردم و پیروز نبرد شدم”.

از این خاطره نتیجه می­گیریم کِلِی ، دارای تکنیک، روحیه ­ی سرسختی و پیروزی طلبی بود و می توان او را یک گلادیاتور در حوزه ی تخصصش، ورزش بوکس دانست.

 

آیا می­توانم روحیه­­ ی جنگجو را در وجودم پرورش دهم؟

پاسخ این سوال قطعاً “بلی” است. برخی افراد روحیه جنگجو دارند؛ مانند افرادی که به دنبال ورزش­های رزمی می­روند و در آن می درخشند؛ مانند هادی ساعی، مارک تایسون و… . این فراد، با روحیه­ ی جنگجویی خود، در عرصه­ ی فعالیتشان برنده و خاص می شوند. افراد با تیپ شخصیتی گلادیاتور، دنبال تنش و چالش ها می روند.

برخی افراد از روحیه­ ی جنگجویی کمتری برخوردارند، لذا از تنش و ناامنی بیزارند. این گروه از افراد به دنبال امنیت و دور از تنش زندگی می­کنند. برای اینکه این گروه از افراد به اهداف خود برسند، باید ویژگی جنگندگی را در خود تقویت کنند. انسان­ها باید برای اهداف خود و زندگی بهتر بجنگند. مانند کودکان که سرسختانه و مقاوم، برای رسیدن به خواسته­ های خود، پافشاری می­کنند.

این ویژگی کودکان، همانند روحیه­ ی سرسختی و جنگندگیِ گلادیاتورها باید برای ما الگو باشد. ما نیز باید برای رسیدن به اهدافمان سرسخت و مقاوم باشیم. حتی ممکن است گاهی خسته و زخمی از میدان خارج شویم اما به مرور زمان، یاد می­گیریم پیروز میدان شویم؛ در واقع باید توان تحمل سختی های مسیر را درخود ایجاد کرده و مادامی که به هدفمان نرسیدیم، دست از تلاش برنداریم.

 

کارگاه عادت گلایاتورها

آکادمی خاص باش در کارگاه عادات گلادیاتورها از دو منظر روانشناسی و مدیریت یاد می‌ دهد که ریشه موفقیت‌ها و شکست‌های ما در عادت‌های ما پنهان شده است و اینکه این عادت‌ها چطور شناسایی میشوند ، و چطور میتوانیم عادات مخرب را حذف و عادات کارآمد را ایجاد کنیم.
چگونه میتوانیم مثل یک گلادیاتور عادت‌هایی بسازیم که همیشه ما را محکم و فولادین نگه‌ دارند که در بحران‌ها عقب نکشیم و تا موفقیت نهایی ادامه دهیم.

 

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.