مشاور دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)، حرفهای است که بر ایجاد کمپینهای تبلیغاتی و تبلیغات روی پلتفرمهای دیجیتال تمرکز دارد. این متخصصان اغلب درک قوی از بازاریابی و مهارت عالی در فناوریهای مدرن دارند. اگر از استفاده پلتفرمهای دیجیتال مانند رسانههای اجتماعی لذت میبرید، ممکن است به فکر تبدیل شدن از مشاور بازاریابی به یک مشاور بازاریابی دیجیتال باشید.
در این مقاله، به این موضوع میپردازیم که وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و چه مهارتها و الزاماتی باید داشته باشند ؟ تا انتهای این مقاله از آکادمیخاص باش همراه ما باشید.
مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست؟
مشاور دیجیتال مارکتینگ فردی است که در زمینه توسعه فعالیتهای بازاریابی دیجیتال فعالیت میکند. بسیاری از مشاوران دیجیتال مارکتینگ برای مراکز مشاوره مدیریت کار میکنند و یا میتوانند به صورت مستقل باشند. که شامل یافتن مشتریان خود و ترویج خدمات میشود. این متخصصان معمولاً در زمینههایی مانند استراتژی بازاریابی، تولید محتوا و بهینهسازی موتور جستجو (SEO) و … بسیار ماهر هستند. زیرا این مفاهیم همگی به توسعه فرآیندهای بازاریابی موثر برای کسب و کارها کمک میکنند.
یکی از وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ توسعه استراتژیهای بازاریابی دیجیتال است. به همین دلیل بهبودهایی را برای استراتژیهای موجود پیشنهاد میدهند. این افراد فرصتهای لازم برای افزایش تعامل مشتریان را شناسایی میکنند.
مشاوران دیجیتال مارکتینگ موثرترین راههای تبلیغات یا بازاریابی محصولات و خدمات کسب و کارها را با استفاده از فناوریهای دیجیتال شناسایی میکنند.
مشاور دیجیتال مارکتینگ چه کاری انجام میدهد؟
در اینجا چند مورد از متداول ترین وظایف شغلی برای مشاور بازاریابی دیجیتال آورده شده است:
- ملاقات با مدیران عامل شرکت ها برای نعیین اهداف بازاریابی دیجیتال
- بررسی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال یک شرکت برای شناسایی زمینههای بهبود
- توسعه کمپینهای بازاریابی جدید برای انتشار در پلتفرمهای دیجیتال
- استفاده از سئو برای شناسایی روشهای موفق دیجیتال مارکتینگ
- پیگیری تجزیه و تحلیل دادهها برای آگاهی از پیشرفت یک شرکت در بهبود بازاریابی دیجیتال
- کمک به یک شرکت برای ایجاد آگاهی از برند از طریق بازاریابی دیجیتال
- انجام تحقیقات بازار گسترده برای شناسایی روندها و استراتژیهای موثر
- به روز رسانی کمپینهای بازاریابی موجود برای استفاده در فضای دیجیتالی
- برنامه ریزی محتوا برای شبکههای اجتماعی
- تحقیق در مورد کانالهای بازاریابی مختلف و پلتفرمهای آنلاین برای تعیین اینکه شرکت در کدام پلتفرم بهتر میتواند فعالیت کند تا بیشتر دیده شود.
مهارتهای مشاور بازاریابی دیجیتال
در ادامه چند مهارت کلیدی برای مشاور مارکتینگ برای فروش آنلاین آورده شده است که بهتر است افرادی که وارد این حوزه میشوند این مهارتها را داشته باشند.
- سیستم سازی و تفکر فرآیندی
- کپی رایتینگ
- مهارت دیجیتال
- دانش بازاریابی
- خلاقیت
- مهارتهای تحقیقات بازاریابی
- مهارتهای ارتباطی و کلامی
- مهارتهای تیم سازی
- جزئی نگری
مشاور بازاریابی دیجیتال چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
در اینجا چند ویژگی وجود دارد که یک مشاور بازاریابی دیجیتال معمولاً باید آنها را داشته باشد:
تحصیلات یکی از ویژگیهای مهم مشاور بازاریابی دیجیتال
حداقل تحصیلات مورد نیاز برای مشاور دیجیتال مارکتینگ معمولاً مدرک لیسانس است. به این دلیل است که تکمیل مدرک لیسانس میتواند چند سال به داوطلبان فرصت دهد تا در مورد رشته انتخابی خود آموزش ببینند. در این سالها باید مهارتهای کلیدی خود را که میتوانند در این زمینه استفاده کنند، توسعه دهند. رایج ترین رشته کارشناسی برای مشاوران مشتاق به بازاریابی دیجیتال، رشته بازاریابی است. زیرا تحصیلات به آنها امکان میدهد مفاهیم پیچیده و تکنیکهای تبلیغاتی را عمیقاً بررسی کنند. همچنین فراگیری اصول مشاوره و تکنیک های آن از آموزش های مکمل برای یک مشاور است.
افزایش دانش مشاور دیجیتال مارکتینگ
برخی از مشاوران دیجیتال مارکتینگ پس از آنکه شغل مورد علاقه خود را پیدا کردند آموزشهای لازم را تکمیل میکنند. زیرا بسیاری از مراکز مشاوره مدیریت ترجیح میدهند افراد جدید را با توجه به استعدادهای آنها، آموزش دهند. همچنین برای آموزشهای تکمیلی، برخی از آنها در حین تحصیل دورههای کارآموزی میگذرانند.
در این حالت با مفاهیم بازاریابی دیجیتال مانند توسعه استراتژیهای بازاریابی و ایجاد محتوای موثر تبلیغاتی به صورت عملی آشنا میشوند. از آنجایی که مشاوران دیجیتال مارکتینگ از پلتفرمهای آنلاین استفاده میکنند، بهتر است با تمام پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و کار با وبسایت آشنایی کامل داشته باشند.
تجربه داشتن
از آنجایی که مشاوران دیجیتال مارکتینگ اغلب برای مراکز مشاوره مدیریت یا به صورت آزاد کار میکنند، داشتن تجربه در این زمینه میتواند کلید توسعه این حرفه باشد. یکی از بهترین راهها برای کسب تجربه در بازاریابی، یافتن یک شغل سطح پایه (کارمند ساده) در این صنعت است که در آن بتوانید از افراد حرفهای شناختهشده، یاد بگیرید. همچنین اطمینان از کسب تجربه در استفاده از استراتژیهای بازاریابی دیجیتال برای این افراد میتواند مهم باشد تا بتوانند از این دانش در هنگام راهنمایی مشتریان در تلاشهای بازاریابی خود استفاده کنند.
وجود گواهینامه تخصصی در رزومه کاری
در حالی که برخی از مشاوران دیجیتال مارکتینگ بدون داشتن گواهینامههای تخصصی کار میکنند. اما بسیاری از آنها تصمیم میگیرند گواهینامه تخصصی بگیرند. به این دلیل که دریافت گواهینامه در مهارتها یا برنامههای خاص میتواند به نشان دادن تخصص یک فرد کمک کند. این گواهینامه میتواند کارفرما را مطمئن کند که شما واجد شرایط این موقعیت شغلی هستید.
مسئولیتهای مشاور دیجیتال مارکتینگ
- تعیین مناسب ترین مدلهای کسب و کار دیجیتال برای کسب و کارهای نوپا
- توسعه استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ مناسب بر اساس مدلهای کسب و کار مشتریان
- ارزیابی مشتریان هدف برای شناسایی کانالهای رسانههای اجتماعی برای تعامل موثرتر با مشتری
- ارزیابی بودجه بازاریابی و تخصیص هزینهها برای نیازهای بازاریابی مختلف بر این اساس (توسعه و نظارت بر بودجه کمپین)
- کمک به مشتریان در راه اندازی وب سایتها و برنامههای جدید
- ارزیابی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال فعلی مشتریان و پیشنهاد بهبود بر این اساس
- تحلیل SEO برای شناسایی مسائل مختلف برای عملکرد بهتر موتور جستجوی گوگل برای مشتریان
- شناسایی فرصتهای جدید برای تشویق مشارکت مشتری
- طراحی و نظارت بر تمامیجنبههای بخش بازاریابی دیجیتال از جمله پایگاه داده بازاریابی، ایمیل و کمپینهای تبلیغاتی
- برنامه ریزی و مدیریت پلتفرمهای رسانههای اجتماعی
- تهیه گزارشهای دقیق در مورد عملکرد کلی کمپین بازاریابی
- هماهنگی با کارشناسان تبلیغات و رسانه برای بهبود نتایج بازاریابی
- شناسایی آخرین روندها و فناوریهای موثر بر صنعت مورد نظر
- ارزیابی معیارهای تاثیر گذار بر ترافیک وب سایت، سهمیه خدمات و مخاطبان
مزایای انتخاب شغل مشاور بازاریابی چیست؟
- انعطافپذیری: اگر شغل مشاوره دیجیتال مارکتینگ را انتخاب نمایید، میتوانید در یک دفتر به عنوان شغل تمام وقت یا در خانه کار کنید. جدا از ضرب الاجلها و جلسات، میتوانید بیشتر کارها را در یک برنامه زمانبندی شده و انعطاف پذیر تکمیل کنید.
- فرصتهای شغلی جهانی: اکثر کارهای بازاریابی دیجیتال انعطاف پذیر هستند زیرا اینترنت هیچ مرزی ندارد. بسیاری از مشاوران در سرتاسر جهان مشتریان مختلفی دارند.
- منابع بی حد و حصر: مشاور دیجیتال مارکتینگ همیشه این فرصت را دارد که کار خود را بهبود ببخشد. زیرا چیزی نیست که نتواند از اینترنت یاد بگیرد. این افراد میتوانند در دورههای آموزشی موجود شرکت کرده و با یادگیری آخرین مهارتها به روز باشند.
حوزههای مرتبط با بازاریابی دیجیتال کدام است؟
بازاریابی دیجیتال شامل طراحی و توسعه وب، سئو، رسانههای اجتماعی (فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ) و تبلیغات ویدیویی (یوتیوب) است. برای هر کانال، روشهای هدف گیری متفاوتی وجود دارد. این کانالها نیز مخاطبان مختلفی دارند. محبوبیت بازاریابی دیجیتال در بین بسیاری از برندها حس شده است. امروزه، بازاریابی دیجیتال موثر در ارتباط با مخاطبان خود در زمان و مکان مناسبی قرار دارد.
می توانید از گوگل ادوردز برای یافتن مشتریان بالقوهای که به دنبال خرید یک محصول هستند کمک بگیرید. گوگل ادوردز با نشان دادن آگهیهای چیزی که به دنبال آن هستند این افراد را به سمت خدمات و یا محصول شما میکشاند.
با توجه بیشتر به برندهای علاقهمند به بازاریابی دیجیتال موثر، تقاضا برای مشاوران بازاریابی دیجیتال در حال افزایش است. تقریباً تمام بازاریابان دیجیتالی که به دنبال شغل تمام وقت هستند اما از بالا رفتن از پلههای شرکت خسته شدهاند به خوداشتغالی روی میآورند و در دفتر خانه کار میکنند.
شرح وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ بسته به شرکت و محصول متفاوت است، اما نقش اساسی مشاور ایجاد پلی بین کسبوکارها و دنیای آنلاین است. این افراد به شرکتها کمک میکنند تا محصولات و خدمات را بفروشند و بهترین راه را برای دستیابی به مشتریان توصیه میکنند.
جمع بندی
یکی از وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ موفق به عنوان یک مشاور بازاریابی دیجیتال این است که بتواند حجم زیادی از دادهها را تجزیه و تحلیل کند و پروژههای متعددی را بدون افت کیفیت انجام دهد. در نهایت، یک مشاور بازاریابی دیجیتال حرفهای باید از ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال آگاه باشد و همچنین به مهارتهای تحلیلی و حل مسئله را آگاه باشد.
مشاور بازاریابی دیجیتال با تجربه برای توسعه و اجرای استراتژیهای بازاریابی دیجیتال موثر، به مشتریان در دستیابی به اهداف تجاری خود کمک میکند. وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ شامل تجزیه و تحلیل، نظارت بر تعامل مشتری، نظارت بر کمپینهای تبلیغاتی مشتریان و شناسایی راههایی برای بهبود رتبه مشتریان در موتورهای جستجو است. همچنین یک مشاور دیجیتال مارکتینگ باید از جذابیت وب سایت و مفید بودن مطالب سایت برای کاربران اطمینان حاصل کند.
ما در آکادمیخاص باش به تمام وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ آگاهیم و با قدرت و تجربه وضعیت شرکت شما را بهبود خواهیم بخشید. همین امروز با شمارههای موجود در سایت تماس بگیرید و یا وقت مشاوره آنلاین بگیرید. منتظر شما در آکادمیخاص باش هستیم.